Generelle oplysninger om virksomheden:

Juridisk firmanavn: Wiley X EMEA, Filial af Wiley X EMEA, LLC, USA (herefter benævnt Wiley X)
Adresse: Søndergade 8-10, 7570 Vemb, Danmark
CVR-nr.: DK 30 24 82 52
E-mail: B2C: e-com@wileyx.eu / B2B: info@wileyx.eu
Telefon: +45 96 93 00 45
Websites: wileyx.dk, wileyx.eu, wileyx.de, wileyx.co.uk
Betalingsmidler: Bankoverførsel, Dankort, eDankort, Mastercard, Mastercard Debet, VISA, VISA Elektron, Maestro, Anyday, Eurocard, Diners Club og MobilePay. Betalingsmidler kan variere mellem B2C og B2B samt være landebestemt.
Leveringsområder: Europa, Mellemøsten, Afrika, Indien

Disse handelsbetingelser gælder for alle køb af varer fra Wiley X og er opdelt i betingelser for B2C (Business to Consumer) og B2B (Business to Business). Køb af varer kræver accept af handelsbetingelserne. Handelsbetingelserne er udarbejdet i overensstemmelse med gældende lovgivning med forbehold for afvigelser ved eksportsalg udenfor EU.

1. B2C: Salg til private forbrugere (Business to Consumer)*

1.1. Bestilling
Når du bestiller varer på vores hjemmeside, modtager du en ordrebekræftelse pr. e-mail. Købsaftalen er først bindende, når du modtager en endelig bekræftelse fra os i form af en faktura. Der forbeholdes ret til at annullere en ordre ved almindelige åbenlyse pris- og/eller produktinformationsfejl.

1.2. Priser og betaling
Alle priser er inkl. gældende moms, medmindre andet er angivet. Betaling skal ske via et af de tilgængelige angivne betalingsmidler. Beløbet trækkes først, når varerne afsendes.

Hvis du bestiller varer til levering udenfor den Europæiske Union, kan din ordre være omfattet af øvrige gebyrer og skatter som Wiley X ikke kontrollerer. Alle ordrer sendes fra vores lager i Danmark.

1.3. Levering
Vi leverer varer i de angivne leveringsområder. Leveringstiden er normalt 1-8 arbejdsdage afhængig af destinationen. De forventede leveringstider kan variere i spidsbelastningsperioder. Vi garanterer levering inden for 30 dage, såfremt at varerne er på lager og betalingsbetingelserne er indfriet, medmindre kunden bliver informeret om andet.

Leveringsomkostningen varierer efter ordrens størrelse og påhviler kunden, medmindre andet tydeligt fremgår. Leveringsomkostningen fremgår i bestillingsfasen og ligeledes på ordrebekræftelsen, der tilsendes pr. e-mail, når ordren er fuldført.

1.4. Fortrydelsesret
Fortrydelsesretten skal gøres gældende, der hvor du har købt din vare.

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, gældende fra den dag du modtager dine varer.

Hvis du har købt dine varer hos os og ønsker at benytte fortrydelsesretten, skal du meddele os dette skriftligt via nedenstående formular. Du skal returnere varen i original emballage og ubrugt stand. Med respekt for originalemballagen må varen dog kortvarigt afprøves, som var den købt i en fysisk butik.

Du afholder selv forsendelsesomkostningerne og risiko ved brug af din fortrydelsesret.

Du finder formularen til brug ved fortrydelsesret her: Formular til fortrydelsesret

Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, du har meddelt os ovenstående oplysninger. Husk at vedlægge et købsbevis, fx kopi af din ordrebekræftelse eller faktura.

Hvis du ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten, returnerer vi den vedrørende betaling, inklusive eventuelle leveringsudgift (dog kun mindst bekostelige leveringsudgift) og eksklusiv vores eventuelle told og import udgifter.

Tilbagebetalingen sker via det betalingsmiddel, hvis muligt, du har anvendt ved købet. Betalingen returneres indenfor 14 dage, regnet fra modtagelsen af returvaren eller modtagelse af dokumentation for at varen er returneret til ovenstående adresse.

Undtagelser: Fortrydelsesretten gælder ikke for specialfremstillede varer eller varer, der er tilpasset efter dine specifikationer.

1.5. Gavekort, rabatkoder og kampagner
Gavekort der er udstedt gratis, kan ikke forlanges indløst kontant. Rabatkoder kan ikke kombineres med andre gavekort, rabatkoder eller tilbud.

Hvis en vare tilbydes gratis ved køb af en anden vare (typisk ved en kampagne), kan den vare der tilbydes gratis ikke ombyttes eller forlanges indløst kontant. Hvis du ønsker at gøre brug af din fortrydelsesret, skal alle de omfattede varer returneres i samme forsendelse.

1.6. Reklamationsret
Du skal gøre din reklamationsret gældende, der hvor du har købt dine varer.

Du har som forbruger 2 års reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Hvis du opdager en fejl, skal du kontakte os hurtigst muligt via nedenstående formular og senest indenfor 2 måneder efter konstateringen af fejl eller mangler. Ved godkendt reklamation vil vi reparere eller erstatte varen uden omkostninger for dig.

Du finder formularen til brug ved reklamationsret her: Formular til reklamationsret

På briller ydes der desuden livsvarig reklamationsret ved produktionsfejl på materialer og/eller dens udførelse, der ikke er direkte synlige eller konstaterbare ved leveringstidspunktet. Den livsvarige reklamationsret gælder dog ikke briller med styrkeglas samt briller med farveskiftende glas.

Undtagelser for livsvarige garanti:

- Varer købt via Amazon, eBay eller andre uautoriserede tredjeparts websites eller forhandlere.
- Skader opstået ved almindelig brug, inklusiv, men ikke begrænset til ridsede glas og stel, overflade skader grundet interaktion med forskelle kemikalier eller væsker samt uhensigtsmæssig anvendelse af varen.
- Mangler opstået ved bortkomst eller tyveri.

Farveskiftende- og laserbeskyttelsesglas, har efter første gang de udsættes for ultraviolet belysning (UV-lys) en forventet levetid på 18 måneder.

Medmindre andet dokumenteres, betragtes ibrugtagningen og dermed UV-belysningens påbegyndelse som værende på leveringstidspunktet. Farveskiftende- og laserbeskyttelsesglas bør derfor opbevares på en sådan måde at de ikke udsættes for UV-lys når de ikke anvendes.

1.7. Ansvar og force majeure
Wiley X kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelser eller manglende levering som følge af forhold uden for vores kontrol, såsom krig, strejker, naturkatastrofer eller andre uforudsigelige hændelser.

2. B2B: Salg til erhvervskunder (Business to Business)**

2.1. Bestilling og aftaleindgåelse
Bestilling af varer kan foretages via vores hjemmeside, e-mail eller telefonisk. En aftale er først bindende, når Wiley X har bekræftet ordren skriftligt i form af en faktura. Vi forbeholder os retten til at ændre eller annullere tilbud og ordrer i tilfælde af fejl eller manglende lagerbeholdning.

2.2. Priser og betaling
Alle priser er ekskl. moms, afgifter og forsendelsesomkostninger. Betalingsbetingelserne er jf. de anførte på nærværende ordrebekræftelse, medmindre andet er aftalt. Ved forsinket betaling forbeholder vi os retten til at annullere ordren eller opkræve renter og gebyrer i henhold til gældende lovgivning.

Hvis du bestiller varer til levering udenfor den Europæiske Union, kan din ordre være omfattet af øvrige gebyrer og skatter som Wiley X ikke kontrollerer. Alle ordrer sendes fra vores lager i Danmark.

2.3. Levering og risikoovergang
Levering sker EXW (Ex Works) vores lager, medmindre andet er aftalt skriftligt. Risikoen for varen overgår til kunden ved afhentning eller overdragelse til fragtfører. Leveringstiden vil blive bekræftet ved ordrebekræftelse, men vi påtager os intet ansvar for forsinket levering som følge af forhold uden for vores kontrol.

2.4. Reklamationsret
Du skal gøre din reklamationsret gældende, der hvor du har købt dine varer.

Erhvervskunder skal ved modtagelse af ordrer straks inspicere dem for fejl og mangler. Hvis fejl og/eller mangler konstateres, skal disse hurtigst muligt (senest indenfor 7 dage efter modtagelsen) rapporteres via nedenstående formular.

Du finder formularen til brug ved reklamationsret her: Formular til reklamationsret

Erhvervskunder har 1 års reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Ved godkendt reklamation vil vi reparere eller erstatte varen uden omkostninger for dig.

2.5. Ejendomsforbehold
Wiley X forbeholder sig ejendomsretten til de leverede varer, indtil fuld betaling er modtaget.

2.6. Ansvar og produktansvar
Wiley X hæfter ikke for indirekte tab, driftstab eller tab af indtjening som følge af forsinkelse eller mangler ved de leverede varer. Produktansvar følger de ufravigelige regler i produktansvarsloven.

2.7. Force majeure
Wiley X kan ikke holdes ansvarlig for manglende opfyldelse af vores forpligtelser som følge af force majeure-hændelser, herunder, men ikke begrænset til, naturkatastrofer, krig, strejker, pandemier, transportforstyrrelser eller andre uforudsigelige hændelser uden for vores kontrol.

3. I tilfælde af klage

Hvis du ønsker at indgive en klage, bedes du henvende dig til vores kundeservice via mail. B2C: e-com@wileyx.eu / B2B: info@wileyx.eu. Alternativt har du følgende muligheder:

- Ved bopæl i Danmark: Center for Klageløsning
- Ved bopæl i EU udenfor Danmark: EU-Kommissionens online klageportal

4. Behandling af persondata

Wiley X indsamler og behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning, herunder EU's Databeskyttelsesforordning (GDPR) og den danske Databeskyttelseslov, som du kan læse mere om på vores hjemmeside.

5. Lovvalg og værneting

Enhver tvist mellem Wiley X og en kunde (både forbruger og erhvervskunde) skal afgøres i henhold til dansk lovgivning. Værneting for erhvervskunder er Wiley X's hjemsted, mens forbrugere kan vælge at føre sagen ved deres lokale domstol.

6. Ændringer i handelsbetingelser

Wiley X forbeholder sig retten til at ændre disse handelsbetingelser uden forudgående varsel. Eventuelle ændringer vil blive offentliggjort på vores hjemmeside og vil gælde for ordrer, der er afgivet efter offentliggørelsen.

Disse betingelser er senest opdateret og gældende fra 1. januar 2025.

*Wiley X definerer en B2C kunde ved:
- En B2C/privat forbruger/kunde defineres som en person, der køber varer til personlig brug, og ikke med henblik på kommerciel eller erhvervsmæssig aktivitet. Forbrugeren handler altså som privatperson og ikke som en del af en erhvervsmæssig virksomhed.

**Wiley X definerer en B2B kunde ved:
- En B2B/erhvervskunde defineres som en kunde, der handler som led i sit erhverv, dvs. en person eller virksomhed, der køber varer på virksomhedens vegne med det formål at bruge dem i en kommerciel, professionel eller forretningsmæssig sammenhæng.